زمان مطالعه: 5 دقیقه

صنعت تولید تجهیزات پزشکی اینپلنت ها، ابزار و تجهیزاتی را که برای درمان، نظارت و تشخیص در نظر گرفته شده‌اند، تولید تجهیزات پزشکی پوشش می‌دهد

تولید تجهیزات پزشکی در صنعت

صنعت تولید تجهیزات پزشکی ایمپلنت‌ها، ابزار و تجهیزاتی را که برای درمان، نظارت و تشخیص در نظر گرفته شده‌اند، پوشش می‌دهد. این‌ها شامل دستگاه‌های ترمیمی مانند تعویض مفصل ران و زانو و همچنین مانیتورهای قابل کاشت برای مراقبت از قلب و دیابت است.

شرکت تولید تجهیزات پزشکی

بخش‌های تولید تجهیزات پزشکی صنعت

  1. ارتوپدی: این بخش یکی از سریع‌‌ترین بخش‌های در حال رشد در تولید تجهیزات پزشکی بوده است. این شامل دستگاه‌های ترمیمی، ایمپلنت ستون فقرات، آرتروسکوپی، ارتوبیولوژیک، ایمپلنت هیپ و تعویض زانو است. این بخش از فرآیندهای تولیدی مانند ماشین‌کاری، ریخته‌گری، سنگ‌زنی، پرداخت، قالب‌گیری تزریقی فلز و تولید سریع استفاده می‌کند.
  2. ابزار و فناوری‌های جراحی: یکی از بزرگ‌ترین بخش‌ها شامل گشادکننده‌ها، بخیه‌ها و رباتیک‌های جراحی است. فنآوری‌های کلیدی شامل ریزماشین کاری، عملیات سطحی و مواد است.
  3. دستگاه‌های تشخیصی: دستگاه‌های آندوسکوپی، دستگاه‌های اولتراسوند و رزونانس مغناطیسی نمونه‌هایی از این بخش هستند. فناوری‌های کلیدی شامل تصویربرداری، فناوری اطلاعات و تولید خرد است.
  4. دستگاه‌های قلبی عروقی: این بخش بسیار رقابتی شامل ضربان سازها، دفیبریلاتورها و استنت‌های دارویی است. فنآوری‌های کلیدی شامل منابع انرژی، میکرومولدینگ و مونتاژ است.
  5. دستگاه‌های دیابت: پایش مداوم گلوکز (CGM) نمونه پیشرو در این بخش است. فناوری‌های کلیدی شامل فناوری نانو، حسگرها و مونتاژ هستند.
  6. ابزار و فناوری‌های تولید تجهیزات دندانپزشکی: تجهیزات تصویربرداری، ایمپلنت‌ها، مته‌ها و ابزار فناوری‌های کلیدی شامل ماشین‌کاری، ساخت مواد افزودنی و تصویربرداری سه بعدی است.

بخش‌های دیگر دستگاه‌های ستون فقرات، کاتترها، سرنگ‌ها و سوزن‌های زیرپوستی، تجهیزات انتقال خون و IV دستگاه‌های تثبیت داخلی، دستگاه‌های مدولاسیون عصبی و دستگاه‌های اورولوژی.

 

فناوری‌ها و فرآیندها

  • تصویربرداری سه بعدی: ضبط داده‌های سه بعدی هم به ابزارها و هم به فرآیند جمع آوری داده‌های دیجیتالی سه بعدی از اشیاء فیزیکی اشاره دارد. این فرآیندی است که سخت افزار و نرم افزار را ترکیب می‌کند. با افزایش توانایی ساخت دستگاه‌های سفارشی و افزودنی، استفاده در تولید پزشکی در حال افزایش است.
  • سیستم‌های کیفیت: در یک محیط بسیار تنظیم‌شده و نیاز حیاتی به کیفیت ثابت، سیستم‌های کیفیت مانند FMEA کلید تولید تجهیزات پزشکی هستند.
  • اندازه‌گیری و بازرسی: حفظ کیفیت مستلزم اندازه‌گیری و بازرسی ثابت، قابل اعتماد و قابل تأیید است. تولید تجهیزات پزشکی تا سطوح میکرون و زیر میکرون می‌تواند با چالش‌های فناوری و فرآیند منحصربه‌فرد مواجه شود.
  • تولید افزودنی/چاپ سه بعدی: ترکیب با فناوری‌های تصویربرداری سه بعدی، ساخت افزودنی امکان سفارشی سازی با کاهش زمان طراحی و توسعه را فراهم می‌کند.  راهنماهای جراحی (جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده) و پروتز دو مورد از رایج‌ترین حوزه‌هایی هستند که این فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مونتاژ: از انتخاب روش‌های اتصال مناسب برای برآوردن الزامات زیست سازگاری گرفته تا جابجایی اجزای میکرونی، مونتاژ ساخت دستگاه‌های پزشکی باید اغلب در محیط‌های اتاق تمیز انجام شود.
  • لیزر: بسیار دقیق و انعطاف پذیر است، یک پرتو لیزر باریک می‌تواند جزئیات پیچیده را با دقت یک میکرون برش دهد، ماشین کاری کند علامت گذاری یا جوش دهد.
  • پوشش‌ها و درمان‌های سطحی: پوشش‌ها عملکردهای متعددی مانند افزایش مقاومت به سایش، افزایش رشد استخوان، کاهش اصطکاک و افزایش سایش را انجام می‌دهند. پوشش‌های زیست سازگار برای کاربردهای غیرفعال و شسته‌کننده دارو بر روی استنت‌های قلبی عروقی و طیف وسیعی از سایر وسایل پزشکی قابل کاشت استفاده می‌شوند. فرمول پوشش بسیار نازک روی دستگاه‌های قابل کاشت برای محافظت از بافت اطراف در برابر فعل و انفعالات مضر احتمالی با استنت‌های فلزی لخت طراحی شده است.
  • ماشین‌کاری: از اجزاء گرفته تا سایر دستگاه‌ها، بسیاری از آن‌ها نیاز به ماشین کاری مواد درجه پزشکی دارند. این شامل چالش‌های منحصر به فرد ماشین‌کاری تا دقت بسیار زیاد تیتانیوم است.
  • مواد: علاوه بر تمام نیازهای معمول برای مواد، زیست سازگاری یک چالش منحصر به فرد برای انتخاب مواد برای تولید تجهیزات پزشکی است.
  • تولید ریز: به دلایل بسیاری، دستگاه‌ها همچنان کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شوند. ویژگی‌ها و اجزای تنها چند میکرون نیاز به فرآیندهای تخصصی میکروساخت از جمله ریز ماشین‌ کاری و میکرومولدینگ دارد.
  • فناوری نانو: از مواد و پوشش‌های جدید گرفته تا سیستم‌های تحویل دارو، انتظار می‌رود استفاده از فناوری نانو در تجهیزات پزشکی و پزشکی رشد کند.
  • منابع انرژی: با پیشرفت دستگاه‌های کاشتنی برای نظارت و درمان، انتخاب و توسعه منابع انرژی به بخش مهمی از تولید پزشکی تبدیل شده است.
تولید تجهیزات پزشکی

تولید تجهیزات پزشکی:

پلیمرها مولکولهای درشت تولید شده از پروتئین ها و سلولز می باشند که کاربردهای زیادی در اکثر صنایع نظیر هوافضا، تجهیزات پزشکی ،کالاهای خانگی و غیره دارند. پلیمر بسته به درجه حرارتی که می بیند به انواع مختلف (منعطف و سخت) تقسیم می شود. از مونومرهای گرفته شده از مواد پتروشیمی نظیر اتیلن، اتیلن اسید،کاپرولاکتام و غیره ساخته می شوند.

یکی از انواع مهم آنها، پلیمرهای پزشکی می باشند. که در سالهای اخیر سعی شده از نوع تجزیه پذیر ساخته شود که کمترین عوارض جانبی را برای بیمار داشته باشد. یکی از مهمترین دلایل استفاده از پلیمرها در تولید تجهیزات پزشکی قابلیت انعطاف زیاد آن می باشد که می توان طیف وسیعی از محصولات را توسط آنها تولید کرد.

مزایای استفاده از پلیمر و کامپوزیت در تولید تجهیزات پزشکی:

تولید تجهیزات پزشکی ارزان

با استفاده از پلیمرها می توان لوازم یک بار مصرف و ارزانی نظیر سرنگ و دستکش های جراحی را تولید کرد. استفاده از لوازم یک بار مصرف باعث میشود. عفونت در عملهای جراحی مختلف به طرز چشمگیری کاهش یابد که این امر باعث کمتر شدن عفونت در عملهای جراحی مختلف میشود.

بالا رفتن ایمنی

جنس منعطف و نرم پلیمرها باعث میشود ایمنی تجهیزات پزشکی بالاتر شود.

استفاده آسان تر

به علت سبک بودن پلیمرها حمل و نقل آنها آسانتر از لوازم فلزی و یا شیشه ای می باشد.

کاهش حساسیت های آلرژیک

برخی افراد ممکن است به فلزات به کاربرده شده در تجهیزات پزشکی حساسیت داشته باشند، با جایگزینی پلاستیکهای ضد حساسیت می توان این مشکل را حل نمود.

تنوع در تولید تجهیزات پزشکی

به علت قابلیت شکل گیری بالایی که پلیمرها دارند می توان انواع لوازم را به سفارش مشتری با قالب گیری تولید نمود.

معیارهای انتخاب مواد و تجهیزات پزشکی و کامپوزیت‌ها:

    1. خواص فیزیکی: هنگام تجهیزات پزشکی باید توجه کرد که خواص فیزیکی پلیمر مورد نظر ویژگیهای مورد نظر دستگاه را تامین می کند یا نه؟ هنگام ساخت این لوازم باید توجه کرد که خواص فیزیکی پلیمر مورد نظر ویژگیهای مورد نظر دستگاه را تامین می کند یا نه؟
    2. خواص شیمیایی: در تولید تجهیزات پزشکی مثل ایمپلنت که با بیمار تماس نزدیک دارند توجه به سازگاری خواص شیمیایی پلیمر استفاده شده با بدن افراد از ضروریات می باشد.
    3. هزینه ها: در تجهیزات پزشکی یک بار مصرف توجه به قیمت مواد مصرفی حائز اهمیت می باشد .

برخی از مصارف پلیمرها

وینیل کلیرایدها در تولید تجهیزات پزشکی لوله و دستگاههای یکبار مصرف استریل و کیسه های خون استفاده می‌شود.

  1. پلی پروپیلین: در ساخت مواد بخیه ،سینی های جراحی ،کیسه های پزشکی و غیر از پلی پروپیلن ها استفاده می‌شود.
  2. پلی اتیلن: در ساخت قطعه های تعویض زانو و ران از پلی اتیلن هایی با وزن مولکولی بالا استفاده می شود. از پلی اتیلن با چگالی بالا برای ساخت پوشش داخلی کاتترها و پیوند برای تقویت کانتور جمجه استفاده می گردد. همچنین از پلی اتیلن های کم چگالی در بسته بندی ها استفاده می‌شود.
  3. پلی استایرن: در ساخت سینی ها از پلی استایرن ها استفاده می‌شود.
  4. الاستومرهای ترموپلاستیک: در ساخت لوله، کاتتر، پوشش استنت های شستشو دهنده دارو، ابزار جراحی و غیر از الاستومرهای ترموپلاستیک استفاده می‌شود.
  5. مواد قابل جذب زیستی: پیچ های استخوان، بخیه ها، استنت های عروقی از مواد قابل جذب زیستی نظیر اسید لاکتیک، اسید گلیکولیک و کوپلیمرهای مرتبط ساخته می شوند.

سوالات متداول

با توجه به پیشرفت علم تنوع تولید تجهیزات پزشکی بسیار زیاد است که با توجه به تجربه کاری در زمینه تولید، شما میتوانید با راهنمایی های شرکت محصولات با کیفیتی را تولید نمایید.

یکی از پرفروش ترین محصولات بازار، محصولات یک بار مصرف است که خوشبختانه بیشترین تجهیزات پزشکی یک بار مصرفی اند.

با توجه به گسترش تبلیغات در شبکه های اجتماعی و سایت ها و همچنین تجربه کاری شرکت، مشاورات شما را برای خرید مواد اولیه و با کیفیت راهنمایی می کنند.

امتیاز دهی
5/5

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست