زمان مطالعه: 3 دقیقه

خانواده ای از پلیمرهای تخصصی، برای پاسخگویی به تقاضای صنعت برای جایگزین های فلزی، عملکرد بهینه را ارائه می دهند و الزامات قرار گرفتن طولانی مدت یا دائمی در معرض مایعات و بافت های بدن، در بدن انسان را برآورده می کنند. این نمونه ها کار استثنایی مواد ایمن و قابل اعتماد را برای تعدادی از زمینه های ایمپلنت از جمله: ارتوپدی، قلب و عروق، ستون فقرات، پزشکی ورزشی، اندام ها، تروما و موارد دیگر فراهم می کنند. این پلیمرها شامل:

پلی سولفون

یک پلیمر شفاف است در رنگ سفید مات نیز موجود است که چقرمگی و زیست سازگاری قوی را ارائه می دهد. این پلیمر تحمل ابعادی خود را درست خارج از قالب حفظ می کند و نیازی به ماشین کاری ندارد. پلی سولفون، یک ترموپلاستیک سفت و سخت است که مایعات را جذب نمی کند و برای تصویربرداری MRI مناسب است.

حتما این مقاله را بخوانید: اکسترودر

پلی فنیل سولفون

چقرمگی بی نظیری را همراه با شفافیت و زیست سازگاری عالی فراهم می کند.
پلی اترترکتون، یکی از پایدارترین پلاستیک های موجود با استحکام و سفتی بالا به علاوه از نظر چقرمگی و مقاومت در برابر فرسودگی عالی است. این پلیمر الزامات ASTM F2026-07 را به عنوان پلیمر برای کاربردهای ایمپلنت جراحی برآورده می کند.

پلی اترترکتون

دارای مدول الاستیسیته است که شبیه به استخوان قشر مغز است و با حفظ فشار طبیعی بر بافت استخوان اطراف، کاهش تراکم استخوان را به حداقل می رساند. زیست سازگاری عالی را ارائه می دهد. همچنین خطر واکنش های آلرژیک به فلزات سنگین را از بین می برد و خواص رادیولوسنت آن با اشعه ایکس و روش های اسکن توموگرافی کامپیوتری تداخلی نخواهد داشت.
تمام مواد بالا را می توان با استفاده از روش های مرسوم مانند اشعه گاما، اکسید اتیلن و بخار استریل کرد. آن ها هیچ مدرکی دال بر سمیت سلولی، حساسیت، واکنش داخل جلدی یا سمیت سیستمیک حاد، بر اساس تست زیست سازگاری طبق استاندارد ISO 10993:1 نشان نمی دهند. این محصولات استریل‌شونده در گریدهایی برای قالب‌گیری تزریقی یا اکستروژن و همچنین شکل‌های استوک برای قطعات ماشین‌کاری شده موجود هستند.

همچنین بخوانید  ساخت کارخانجات پزشکی

پلیمرهای تخصصی برای دستگاه‌های قابل کاشت، با بالاترین استانداردهای صنعت ایمنی و کیفیت مطابقت دارند. فقط محصولاتی که به عنوان بخشی از خانواده پلیمرهای تخصصی تعیین شده اند، می توانند به عنوان کاندیدای کاربردهای پزشکی کاشته شده در بدن انسان و دستگاه هایی که بیش از 24 ساعت با مایعات یا بافت های بدن در تماس هستند در نظر گرفته شوند.

ویژگی های پلیمرهای تخصصی برای دستگاه‌های قابل کاشت

خواص سازه ای برجسته

ترموپلاستیک های تخصصی برای دستگاه های قابل کاشت، از بالاترین استانداردهای استحکام و دوام برخوردار هستند. به عنوان مثال، پلی اترترکتون، که در طیف وسیعی از قفس‌ها و جداکننده‌ها برای همجوشی‌های قدامی و خلفی استفاده می‌شود، استحکام فوق‌العاده و چقرمگی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. قابلیت اطمینان باربری پلی اترترکتون درجه پزشکی، آن را به یک ماده عالی برای تثبیت سازه ها و دستگاه های اتصال طولانی مدت تبدیل می کند، زیرا با نسبت سختی به وزن، از فلز بهتر عمل می کند. علاوه بر این، پلی فنیل سولفون، چقرمگی و استحکام فوق‌العاده‌ای را در کاربردهایی مانند دریچه‌ها و شنت‌هایی که هیدروسفالی را درمان می‌کنند، فراهم می‌کند.

حتما این مقاله را بخوانید: ساخت ماشین آلات تجهیزات پزشکی

ثبات ابعادی

یکپارچگی ابعادی پلی سولفون و پلی فنیل سولفون قابلیت قالب‌گیری و دستکاری عالی را به شکل‌های محکم و پیچیده برای مجموعه‌ای از کاربردهای قلبی عروقی، عصبی عروقی و دندانی ارائه می‌دهد. انعطاف پذیری پلی سولفون، نیازی به ماشین کاری گران قیمت ندارد. توانایی تولید قطعات مقرون به صرفه تری را برای پورت های دسترسی عروقی و تزریقی در مقایسه با سایر مواد تجاری می دهد. علاوه بر این، پلی فنیل سولفون قابلیت قالب‌گیری استثنایی را ارائه می‌دهد و به راحتی برای تولید بهینه پوشش‌های سیم و سرب به کار می رود.

همچنین بخوانید  تحولات مواد پلیمری در دندانپزشکی

نفوذ ناپذیری و مقاومت شیمیایی

دستگاه های قابل کاشت، ساختاری دارند که اغلب می توانند با بافت و مایعات بدن و همچنین انواع مواد پزشکی متناسب باشند. برای تحمل شرایط سخت و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که دستگاه‌های پزشکی قابل کاشت با آن مواجه هستند، پلیمرهای تخصصی برای دستگاه‌های کاشتنی با خواص غیرقابل نفوذ و مقاوم در برابر مواد شیمیایی طراحی شده‌اند. پلی سولفون، غیر قابل نفوذ است که این ویژگی آن را برای درگاه های تزریق ایده آل می کند. علاوه بر این، پلی فنیل سولفون، مقاومت شیمیایی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند که برای پوشش‌های سیم و سرب در شیرها و شنت‌ها که به تنظیم جریان سیال مبتنی بر فشار ضروری کمک می‌کند، بهینه است.

حتما این مقاله را بخوانید: ساخت قالب های تخصصی تجهیزات پزشکی

شفافیت بهینه

پلیمرهای با کارایی بالا به ویژگی های شفافیت پرتویی مجهز هستند. پلی اترترکتون، دستگاه‌های قابل کاشت را با اجزای رادیولوسنت برای ایجاد دید استثنایی برای اشعه ایکس، سی‌تی اسکن، MRI و سایر روش‌های تصویربرداری فراهم می‌کند. کیفیت شفاف پلی سولفون و پلی فنیل سولفون همچنین امکان تصویربرداری بدون مانع را فراهم می‌کند، که از قابلیت‌های قبلی مواد با عملکرد پایین‌تر فراتر می‌رود.

 

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست